Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Vedtægter

Vedtægter 2007

§ 1 Den selvejende institutions navn er Hover-Torsted Børnehus Dens hjemsted er Ringkøbing-Skjern kommune, og beliggenheden er Hoverdalvej 2, Hover, 6971 Spjald.

§ 2 Det er institutionens formål at virke som daginstitution for børn, i henhold til lov om Dagtilbud, og om lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.

Stk. 2. Hover-Torsted Børnehus' vision er til stadighed at have et velfungerende børnehus i lokalsamfundet. Et børnehus der emmer af børne latter og deres idérige påfund.

§ 3 Den selvejende institutions ledelse består af en bestyrelse, der varetager den overordnede ledelse, og en leder, der under ansvar overfor bestyrelsen varetager den pædagogiske og daglige, administrative ledelse og drift af institutionen.

§ 4 Bestyrelsen består af 5 eller 6 medlemmer, bestående af: 4 forældre 1 personale, Bestyrelsen kan udpege 1 repræsentant med særlig interesse for den selvejende institution Hover-Torsted Børnehus. Stk. 2. Forældrerepræsentanterne vælges ved det årlige forældremøde for 2-årige perioder, på en sådan måde, at det tilstræbes at undgå, at alle forældrerepræsentanterne vælges i samme år - for samme valgperiode. Valgperioden løber fra det tidspunkt på forældremødet, hvor de er valgt. Bestyrelsens ikke-forældrevalgte medlemmer udpeges/vælges for perioder af 2 år.

Stk. 3. Bestyrelsen kan fastsætte nærmere retningslinjer for afholdelse af forældremøder, valg, valgprocedure m.v.

Stk. 4. Institutionens leder (og en af - og blandt - de fastansatte valgt medarbejderrepræsentant) deltager i bestyrelsens møder. Lederen fungerer som bestyrelsens sagsbehandler/-sekretær.

§ 5 Bestyrelsen konstituerer sig selv med en formand, næstformand og kasserer. Formanden indkalder til og leder møder.

Stk. 2. Bestyrelsen afholder mindst 4 møder årligt, hvoraf mindst de tre skal være på institutionen.

Stk. 3. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede.

Stk. 4. Bestyrelsesmøder indkaldes af formanden. I tilfælde af formandens varige forfald, eller hvis formanden ikke - trods henstilling fra mindst to medlemmer - indkalder til møde, kan to medlemmer indkalde til møde.

Stk. 5. Bestyrelsens afgørelser træffes, medmindre andet er bestemt i vedtægten eller i forretningsordenen, ved almindelig flertalsbeslutning.
Stk. 6. Beslutninger omhandlende: Lederansættelser og nedlæggelse af institutionen kræver enstemmighed. Anvendelse af institutionens formue, vedtægtsændringer, aftaler om husleje og andre ejendomsforhold kræver 2/3 flertal.

Stk. 7. Over bestyrelsens forhandlinger og trufne beslutninger føres enten en protokol, der underskrives af de i mødet deltagende bestyrelsesmedlemmer, eller der udarbejdes et skriftligt referat, der tilstilles samtlige bestyrelsesmedlemmer senest 14 dage efter mødet, og godkendes på det efterfølgende møde. Bestyrelsen kan herudover selv fastsætte en forretningsorden.

Stk. 8. Bestyrelsesarbejdet er i henhold til forvaltningsloven og straffeloven underlagt en almindelig tavshedspligt, der fortsætter efter bestyrelsesmedlemmet er udtrådt af bestyrelsen. Bestyrelsen er forpligtet til skriftligt at orientere nye bestyrelsesmedlemmer om denne tavshedspligt og modtage kvittering for bestyrelsesmedlemmets modtagelse af denne orientering.

Stk. 9. Det påhviler bestyrelsen at sørge for, at nyvalgte bestyrelsesmedlemmer umiddelbart ved deres indtræden i bestyrelsen er gjort bekendt med nærværende vedtægt, den med kommunen indgåede driftsoverenskomst/aftale, vedtægt for støtteforeningen, samt bestyrelsens eventuelle forretningsorden og øvrige i institutionen gældende retningslinjer.

§ 6 Der udarbejdes hvert år en dialogbaseret aftale eller lignende års- eller virksomhedsplan for institutionen. Udarbejdelsen sker i samarbejde mellem bestyrelsen, den daglige ledelse og institutionens personale. Planens formål er at den skal virke som arbejds- og styringsredskab for bestyrelse og personale, og desuden overfor forældrene, kommunen og øvrige samarbejdspartnere være orienterende og oplysende om institutionens virksomhed.

§ 7 Bestyrelsen påser, at den selvejende institutions administrative og økonomiske anliggender varetages under hensyntagen til institutionens formål og de regler, der til enhver tid gælder for institutionens ledelse og drift. Bestyrelsen har ret til at undersøge alle forhold der vedrører institutionen og til at forlange oplysninger af lederen/personalet. Bestyrelsen og dens enkelte medlemmer kan når som helst aflægge besøg på institutionen. Indgåelse og ophævelse af aftaler, der rækker ud over institutionens daglige ledelse og drift, kræver bestyrelsens tilslutning. Indgåelse og ophævelse af aftaler, som berører institutionens kapital, kræver 2/3 flertal. Bestyrelsen kan fastlægge de nærmere regler for den selvejende institutions ledelse og drift ved driftsoverenskomst mellem bestyrelsen og kommunalbestyrelsen, jfr. Lov om Dagtilbud § 19 stk.3 § 8 Institutionen hæfter med sin egenkapital/formue efter dansk rets almindelige regler for alle institutionen påhvilende gældsforpligtelser.

Stk. 2. Bestyrelsens medlemmer er ansvarlige for institutionens dispositioner i overensstemmelse med dansk rets almindelige ansvarsregler.

Stk. 3. Til at forpligte institutionen overfor trediemand kræves underskrift af mindst to bestyrelsesmedlemmer, herunder formanden, eller ved dennes længerevarende fravær tre bestyrelsesmedlemmer. Dispositioner over fast ejendom eller institutionens lejemål kræver underskrift af 2/3-dels flertal af bestyrelsens medlemmer, herunder formanden.

§ 9 Bestyrelsen ansætter og afskediger personale indenfor de rammer, der er fastsat i det af kommunen godkendte budget. Ansættelse af leder sker dog under forbehold af kommunens godkendelse.

Stk. 2. Bestyrelsen kan - efter nærmere konkret aftale herom - delegere ansættelses-kompetence til institutionens leder, eller et ansættelsesudvalg. § 10 Ved institutionens nedlæggelse vil dens formue være at anvende til et af bestyrelsen vedtaget andet lignende socialt eller sundhedsmæssigt formål for børn og unge. Formålet skal godkendes af Ringkøbing-Skjern Kommune.

§ 11 Ændring af disse vedtægter kræver tilslutning fra bestyrelsen ved 2/3-dels flertal. Vedtægten kræver desuden godkendelse af Ringkøbing-Skjern Kommune.


Forretningsorden

Forretningsorden for bestyrelsen i den selvejende institution Hover-Torsted Børnehus 1. Valg af forældrerepræsentanter sker ved den årlige sommerfest, som skal afholdes senest i udgangen af september hvert år. Denne bestyrelse består af 5 forældrerepræsentanter, hvorfor der ikke vælges suppleanter. Derudover deltager institutionslederen og medarbejderrepræsentanten fast til bestyrelsesmøderne.

Valgproceduren:

1. I lige år vælges 3 repræsentanter og i ulige år vælges 2 repræsentanter. Valgperioden påbegyndes umiddelbart efter valget og løber i 2 år til nyvalg har fundet sted.

2. Forældre med børn i institutionen er valgbare og har valgret.

3. Ved forældre forstås de personer der på tidspunktet for valget har del i forældremyndigheden til det indskrevne barn, personer som har et barn boende hos sig i døgnpleje efter bestemmelserne i Serviceloven eller ugifte samlevende, der tilhører samme husstand som barnet, og hvor den ene part i husstanden har forældremyndigheden over barnet.

4. Både forslagsrunde og afstemning foregår skriftligt og anonymt, og hver deltagende forældre har 1 stemme.

5. Valget sker ved simpelt stemmeflertal, og i tilfælde af stemmelighed sker der omvalg mellem de kandidater, der har fået lige mange stemmer.

6. Et forældrevalgt bestyrelsesmedlem udtræder af bestyrelsen når medlemmets barn ophører i institutionen. Det kan udtagelsesvist fortsætte frem til næste valg, såfremt der er enighed i den øvrige bestyrelse. Hvis medlemmet ønsker at stoppe fortsætter bestyrelsen frem til næste valg med 4 forældrerepræsentanter.

7. Hvis en forældrerepræsentant i yderste nødstilfælde ønsker at stoppe i utide, skal der foreligge relevant begrundelse. Et ønske af denne karakter skal fremlægges formanden, og denne træffer beslutningen og involverer den øvrige bestyrelsen i det nødvendige omfang, og træffer afgørelse om, der skal afholdes ekstraordinært valg eller bestyrelsen fortsætter perioden ud med 4 forældrerepræsentanter.

2. Efter nyvalg af forældrevalgte bestyrelsesmedlemmer til den årlige sommerfest jf. ovenstående valgprocedurer, konstituerer bestyrelsen sig. Bestyrelsen konstituerer sig med formand, næstformand og kasserer (samt evt. formand for praktisk udvalg og sekretær). Formanden indkalder herefter til første bestyrelsesmøde, der forsøges afholdt senest 4 uger efter valget har fundet sted.

3. Bestyrelsens arbejde ledes af formanden. I tilfælde af formandens forfald overtager næstformanden. Der afholdes ca. 7 faste møder om året og herudover efter behov. Årets gang planlægges på første bestyrelsesmøde efter nyvalg. Faste arrangementer, hvor bestyrelsen skal være tilstede, tæller en årlig forældreaften uden børn, en arbejdsaften og en sommerfest.

4. Indkaldelse til bestyrelsesmøde sker på foranledning af formanden. Indkaldelsen fremsendes på mail, og skal normalt være mødedeltagerne i hænde senest 7 dage inden mødet. Indkaldelsen skal indeholde en dagsorden og eventuelle bilag. Bestyrelsesmøderne afvikles under ledelse af formanden og et flertal af bestyrelsesmedlemmerne kan ved henvendelse til formanden forlange et ekstraordinært bestyrelsesmøde afholdt.

5. Bestyrelsen har ret og pligt til at undersøge alle forhold vedrørende institutionen.

6. Bestyrelsesmøder afvikles på grundlag af den udsendte dagsorden. Ethvert bestyrelsesmedlem kan inden 10 dage forud for et bestyrelsesmøde forlange sager sat på dagsordenen.

Ved de ordinære bestyrelsesmøder indgår følgende faste punkter på dagsordenen:

1. Fremmøderegistrering

2. Godkendelse af dagsorden

3. Godkendelse af referat fra sidste møde

4. Generel orientering fra lederen vedr. personale og økonomi. Forbrugsoversigt udleveres til mødet

5. Nyt fra medarbejderne

6. Nyt fra støtteforeningen ved næstformanden

7. Aktuelle punkter

8. Landsbyliv, kalender, hjemmeside og årshjul

9. Eventuelt.

Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mere end halvdelen af bestyrelsens medlemmer er til stede, dog skal enten formand eller næstformand være til stede. Beslutninger angående sager på dagsordenen afgøres såfremt der ikke er enighed, ved almindeligt stemmeflertal, medmindre andet fremgår af vedtægten. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende. 

Lederen deltager i alle bestyrelsesmøder og fungerer som sekretariat. Bestyrelsen kan indkalde andre personer til at overvære en sagsbehandling, når bestyrelsen finder dette ønskeligt. Disse personer vil være omfattet af tavshedspligt og skal orienteres om dette.

Valg af medarbejderrepræsentanten sker blandt de fastansatte medarbejdere for en 2 årig periode og vælges på et personalemøde. Valgperioden påbegyndes så vidt muligt samtidig med de nyvalgte forældrerepræsentanter. En medarbejderrepræsentant udtræder øjeblikkeligt af bestyrelsen fra det tidspunkt, hvor pågældende har afleveret sin opsigelse eller modtaget sin opsigelse.

I sager, hvis afgørelse ikke kan udsættes til et bestyrelsesmøde, vil beslutning kunne tages af formanden på bestyrelsens vegne. Formanden er dog forpligtet til, hvis omstændighederne gør det muligt, at drøfte sagen med de øvrige bestyrelsesmedlemmer pr. telefon eller via e-mail før en ”formandsbeslutning” træffes. En sådan eventuel beslutning skal på det førstkommende bestyrelsesmøde forelægges bestyrelsen til godkendelse.

Lederen er bemyndiget til at varetage den daglige personaleledelse samt forhold vedrørende ansættelse og afskedigelse af personale uden for ledelsesgruppen. Dog kan lederen ikke ansætte familiemedlemmer uden bestyrelsens forudgående godkendelse. Ansættelse kan også foregå via ansættelsesudvalg, hvor der også er deltagelse fra bestyrelsen. Lederen kan sparre med bestyrelsesformanden forud ansættelser og afskedigelser efter behov.

Lederen underretter løbende bestyrelsen om personaleforholdene i institutionen. Konkrete personalesager behandles som lukket punkt, hvor medarbejderrepræsentanten er inhabil og derfor ikke deltager.

Ved økonomiske dispositioner kan lederen alene handle inden for den beløbsmæssige bemyndigelse, der er aftalt med institutionsbestyrelsen.

Der udfærdiges referat af bestyrelsesmøderne. Dagsorden og beslutninger indføres i skriftligt referatet, der skal være til stiles samtlige bestyrelsesmedlemmer senest 14 dage efter møde, og godkendes på det efterfølgende møde. Formanden har ansvaret for, at bestyrelsens beslutninger udføres.

Bestyrelsens forhandlinger er omfattet af tavshedspligt med hensyn til de forhold, som medlemmerne i medfør af hvervet måtte blive bekendt med og hvis hemmeligholdelse ifølge Forvaltningsloven eller sagens natur er påkrævet herunder alle personoplysninger.

Alle bestyrelsesmedlemmer underskriver en tavshedserklæring. Tavshedspligten indskærpes nye medlemmer på det første møde efter valget. Tavshedspligten ophører ikke ved udtrædelse af bestyrelsen. Institutionens personale er ligeledes omfattet af reglerne om tavshedspligt. Af denne grund er bestyrelsesmøderne lukkede og udenforstående kan kun deltage efter invitation fra institutionsbestyrelsen.

Alle bestyrelsesmedlemmer får udleveret en nøgle til Børnehuset og kvitterer for denne på en skriftlige blanket.

Denne forretningsorden, der er i overensstemmelse med institutionens vedtægter, kan kun ændres ved kvalificeret flertal. Samtlige bestyrelsesmedlemmer underskriver ved deres tiltræden forretningsordenen, uanset om de har stemt for eller imod. Den underskrevne forretningsorden opbevares sammen med protokollen. Enhver, der måtte ønske det, kan rekvirere en kopi af forretningsorden. Således vedtaget! Juni 2015 Årshjul 2015/2016