Samarbejde med Hover-Torsted Friskole

Vi har et godt og konstruktivt samarbejde med Hover-Torsted Friskole. vi deltager bl.a. i skolernes motionsløb i uge 41, bliver inviteret til deres skuespil, på besøgsdage mm. Fra januar det år hvor børnene skal begynde i 0. klasse, er de sammen med en pædagog på besøg en mandag formiddag i måneden. I juni har børnene en besøgsdag sammen med en pædagog og næste dag en besøgsdag alene. Der er altid overleveringsmøde fra pædagogen til læreren i 0. klasse.

Lederne fra Friskolen og Børnehuset afholder kvartalsmøder.

Personalet på Friskolen og i Børnehuset tager kontakt til hinanden, hvis det er oplysninger om et barn som feks er ked af det, så de modtagende personaler kan være opmærksom på barnet når det kommer.

Fra Friskolen har vi følgende: Børnehaven kan støtte børnene, så de få en glat overgang mellem børnehave og skole ved at have fokus på følgende ting (disse ting vil være godt at I forældre også her fokus på):

• Fokuser på bogstavernes lyde, ikke på deres navn. F.eks. kan man sige: Se, det bogstav hedder "S"...den siger "ssssssss". Kan du finde nogle ting, der starter med "ssssssss"?
  • Leg med sproget. Der kan ikke synges, rimes, læses, fortælles for meget. Være ikke bange for "svære ord". Snakke om dem og bruge dem i flere sætninger så børnene kan få erfaringer med dem.
  • Øve genfortælling. Tag udgangspunkt i oplevelser eller bøger/historier de lige har hørt. Brug gerne billedstøtte eller ordkort som "først"/"og så"/"næst"/"til sidst" for at hjælpe dem med at udvikle deres fortælleevner.
  • Anvende meget gerne dialogisk læsning med børnene. At læse og snakke om bøger er den bedste måde at udvide børnenes ordforråd på.
  • Kig på både store og små bogstaver når I snakker om/leger med dem.
  • Skriv altid med store/små bogstaver som man ellers gør i dagligdagen. Det vil sige kun stort bogstav til starten på navne/stednavne/førstebogstav i en sætning. Alle andre bogstaver skrives som små bogstaver. Det kan godt være der går en lille smule længere før børnene kan forme bogstaverne helt korrekt selv, men det mindsker forvirring hos børnene, når de starter i skole og skal til at "lære det hele om".
  • Opfordrer børnene til at lege med tal og skrift, når det giver mening...lave et posthus og skrive breve og adresser / lave billetter til forestillinger i dukketeatret / lave skattekort med hemmelige symboler osv.
  • Have meningsfuldt skrift i børnehøjde f.eks. skriv altid om den aktivitet/processen bag produktionen af de ting, der hænges på væggene og sæt det op sammen med produktet. Det giver mulighed for børn og personale/børn og forældre at læse/snakke om tingene sammen og børnene ser meningen bag skriftsproget.
  • Snakke om følelser/andres synspunkter og støtte børnene i konfliktløsning, når de ikke selv kan løse problemer.